Digital marketing – hvor skal man starte?

Indhold

Uanset hvad din virksomhed beskæftiger sig med, så kan man ikke komme udenom, at digital marketing er et MUST i markedsføringsarsenalet i dagens Danmark. Men hvordan gør man? Hvor skal man starte henne? Der er mange platforme og mange måder at gøre det på, og det kommer alt sammen an på hvem du er som virksomhed og hvem din målgruppe er.

I denne artikel holder vi fokus på betalt annoncering, da det en af mest brugte former got digital marketing, og på mange punkter også mere lige til. Forhåbentlig kan vi hjælpe dig med at tage et skridt i den rigtige retning med din annoncering online.

Hos Good Going opdeler vi elementerne af digital marketing i følgende faser:

  1. Definér målgruppe – Hvem er det du gerne vil ramme? Hvem er den idéelle kunde?
  2. Definér mål – Hvad vil du gerne opnå?
  3. Udform budskab og indhold – Hvad er det du gerne vil have din målgruppe til at vide, og hvordan skal det præsenteres?
  4. Vælg den rette platform – Hvorhenne skal du ramme din målgruppe? Hvor eksisterer de henne?

1. Definér målgruppe

Det aller første (og vigtigste) der skal slås fast er din målgruppe – målgruppen kommer til at gå igen i hver eneste fase når du skal arbejde med din digital marketing.

Alt efter hvilket marked du opererer på kan din målgruppe være forbrugere (B2C – Business to consumer) eller virksomheder (B2B – Business to business), og vi kommer til at skelne mellem de to for nemmere at bearbejde hvem vi skal gå efter.

Målgruppe for en B2C-virksomhed

Hvordan ser din typiske kunde ud? Tænk eks. over følgende:

  • Hvor gamle er de?
  • Hvor bor de henne i landet? Jylland/Sjælland, land/by?
  • Er de kvinder/mænd eller begge?
  • Hvad er deres indkomstniveau?
  • Hvad er deres uddannelsesniveau?
  • Hvad er deres interesser?

Eksempel på definering af B2C målgruppe

Lad os sige vi har en webshop der sælger moderne smykker til kvinder. Hvordan kunne vores målgruppe så se ud?

  • Vi har allerede defineret at vi henvender os til kvinder
  • Når vi snakker moderne smykker, giver det mening at gå efter en yngre målgruppe, eks. 16-32 år
  • De interesserer sig for at gå ud, og går op i at vise sig frem og se godt ud
  • Med ovenstående, kan vi regne med at de primært bor i byerne
  • Deres uddannelsesniveau kan spænde fra gymnasial til videregående
  • De er stadig i starten af deres karriere, så indkomstniveauet er sandsynligvis ikke så højt

Med det har vi altså defineret at vores B2C målgruppe er:

💡 Kvinder i alderen 16-32 år, og de går op i hvordan de ser ud og hvordan de præsenterer sig. Bor primært i byerne, og studerer/har første fuldtidsjob, og dermed er indkomstniveauet lavt-middel.

Digital marketing Eksempel pa malgruppe

Målgruppe for en B2B-virksomhed

Hvordan ser kunden ud? Tænk eks. over:

  • Hvilken branche opererer de i?
  • Hvor stor er virksomheden? Hvor mange ansatte/hvor stor omsætning?

Udover at definere hvordan kunden ser ud som virksomhed, så skal vi stille spørgsmålet: Hvem skal tage beslutningen? Dette er nøglepersonen der gerne skal eksponeres for din markedsføring. Hvis det er en mindre virksomhed kan det være CEOen, mens at det i større virksomheder kan være en afdelingschef eller almindelige medarbejdere.

2. Definér Mål

Når du er klar over hvem du gerne vil ramme, så skal du definere mål(ene) for markedsføringsindsatsen. Det kan lyde fjollet ellver overflødigt, for et eller andet sted er målet jo altid “få flere kunder” eller “tjen flere penge”. Men vi skal altså være lidt mere konkrete i hvad vores mål er, så vi kan definere den ønskede adfærd for kunden. Så kan vi både trække det med ned i budskabet og skabe skarpere og mere målrettet markedsføringsindhold.

Eksempler på mål + ønsket adfærd fra kunden:

  1. Leads – Generer kundeemner der kan bearbejdes af en sælger
    1. Udfyld kontaktformular
    2. Beregn et tilbud
    3. Book et møde
    4. Ring op
    5. Book demo
  2. Salg – Sælg produkter i webshop
    1. Produkt i kurv og gennemfør køb
  3. Øgkendskabet – Ræk bredere ud og få folk til at huske hvem du er
    1. Tilmeld nyhedsbrev
    2. Besøg hjemmesiden
    3. Følg på sociale medier
    4. Tilmeld webinar

Eksempel på definering af B2C mål

Lad os igen tage eksemplet om at vi driver en webshop der sælger kvindesmykker. Fordi det er B2C, vil vi gerne have dem til at 1) Gennemføre køb, men vi vil også gerne øge det generelle kendskab til vores brand fordi det stadig er relativt nyt. Så derfor vil vi gerne have dem til at 2) Følge os på Instagram – vi poster flotte billeder og vores “univers” omkring smykker, femininitet og æstetik er attraktivt.

3. Udform budskab og indhold

Budskaben er hele essensen af det indhold du bruger i din digitale markedsføring. Når vi kigger på budskabet, skal vi kigge på hvad er det for en “smerte” folk oplever i deres private liv eller arbejdsliv. Hvilke egenskaber besidder dit produkt eller din service som kan afhjælpe dette? Hvad får de ud af det? Hvorfor skal de gøre dét du gerne vil have dem til?

Vi skal selvfølgelig udforme budskabet så vi taler direkte til målgruppen, og lægge vægt på den adfærd vi ønsker fra dem.

B2C eksempel på udforming af budskab

Vi fortsætter med eksemplet på salg af kvindesmykker. Ud fra produktet og hvordan vi har defineret målgruppen kan vi sige følgende:

  • De vil gerne se godt ud, og vores smykker kan være med til at opfylde dette ønske.
  • Der kan også været noget status forbundet med at gå med fine smykker.
  • Målgruppen følger meget med i trends og vil gerne passe ind, så det er derfor vigtigt at vise/fortælle at der er andre der også køber smykkerne, og at de altså vil være en del af et “fællesskab” ved at gå med dem.
  • Vores målgruppe er meget på Instagram, så derfor skal der også være stort fokus på det estetiske, og at produkterne præsenteres på en fed måde.
  • Vores produkter er af høj kvalitet, hvilket også gør dem dyrere. Her kan vi altså opleve et mildt mismatch med produktpriserne og målgruppens indkomstniveau. Så derfor kan det være en fordel at understrege hvor stor værdi der egentlig er i smykkerne. Ikke alene er der den fysiske kvalitet, men også brandingen, den sociale status – “udover et flot smykke er du også cool hvis du går med det”.

4. Vælg den rette platform

Det er tid til at vælge den online platform hvor du gerne vile markedsføre dig henne, og det bunder ud i hvor din målgruppe er mest aktiv henne.

Alt efter platform kan det variere hvilke medier der er mest effektive, men også hvilke der overhovedet er tilgængelige:

  • Tekst – Meget almindelig, fremgår på en eller anden måde i al annoncering.
  • Billeder – Nok DEN mest brugte medietype. De er mere engagerende, og giver bedre mulighed for at vise dit produkt eller service.
  • Video – Det er den mest effektive form for medietype, og er bedst til at fange folks opmærksomhed og give et vedvarende indtryk, men kræver også flere ressourcer at udvikle.

Et ord du med fordel kan lære er “kreativer”. Det er egentlig bare en fællesbetegnelse for billeder/videoer: altså det visuelle element i en annonce.

Nedenfor går vi igennem de mest populære platforme og kigger på hvad de bedst egner sig til, og hvilken type indhold du kan/skal bruge på dem.

LinkedIn

LinkedIn er det primære sociale medie for arbejdslivet og karrieren, bedst egnet til ramme andre virksomheder. Mest brugt af mænd i alderen 32+.

Her fremgår annoncerne mellem almindelige opslag, så derfor skal du bruge kreativ + tekst for at køre en annonce.

Facebook

Næsten alle er på Facebook, men platformen har i de seneste år oplevet nedgang i antallet af unge brugere, så der for egner den sig bedst til at gå efter de segmenter der lige er en tand ældre, 40+ år.

Også her vises annoncer mellem normale opslag, hvilket igen kræver et kreativ + tekst for at komme i gang.

Der er dog også mulighed for at annoncere med mere klassiske annoncer i højre side af Facebookfeedet, når den bliver set på en computerskærm.

Instagram

Instagram er hvor de yngre målgrupper er havnet, til fordel for Facebook. Hvis man går efter de unge er det Instagram et MUST. Det huser dog også de ældre generationer.

De mest almindelige måder at annoncere på er i Instagramfeedet mellem posts eller mellem stories, med hovedfokus kreativerne.

Google Ads

Search Ads

Annoncer på Google skiller sig ud ved at være baseret på folks søgninger (keywords) frem for målgruppe (man kan dog stadig målrette det efter målgruppe). Alle bruger søgemaskiner, i særdeleshed Google, når de skal finde information eller foretage køb online. En rigtig effektiv platform at markedsføre sig på, når du vil fange folk der søger på din service eller produkt. Her er det primært tekst du kan gøre brug af, med mulighed for at “udvide” din annonce med billeder. Det er hurtig og billigt at sætte op.

Shopping Ads

En anden form for annoncetype, der stadig eksisterer på Google. Den vises aller øverst når man søger på specifikke produkter. Specielt vigtig at bruge hvis man har en webshop, da den sparer besøgende for et klik ved at vise billede og pris direkte på søgeresultatsiden.

Display Ads

Display Ads vises på tværs af hele internettet. På hjemmesider med annoncer, i apps, etc. og kan målrettes som man vil. Disse består af stilbilelde kreativer eller animationer.

YouTube

YouTube er godt til at fortælle dit budskab på video, når det kræver mere end bare billeder. (Teknisk set en del af Google Ads suiten, men vi behandler den separat, da det er en platform for sig).

Det er et engagerende medie, så længe indholdet er interessant. Du har mulighed for at “hijacke” folks opmærksomhed, lidt ligesom på almindeligt flow-tv, med op til 30 sek. lange videoannoncer der ikke kan springes over.

Snapchat

Snapchat minder meget om Instagram, menudelukkende story-baseret, og henvender sig i endnu større grad til den unge generation. Her er der også større fokus på kreativer, og i særdelshed videoindhold egner sig bedst.

Tiktok

TikTok er enuundværlig platform hvis man ønsker at markedsføre sig med video. Det er en af de største og hurtigst voksende platforme i verden. Det er særligt en attraktiv platform for de unge, men folk i alle aldre kan stadig findes herpå.

Videoannoncer med reelt indhold er det mest effektive, da det i større grad fastholder folk.

Pinterest

Pinterest er en mindre brugt platform i Danmark – det er i overvejende grad en platform for kvinder. Den bruges til at finde inspiration til forskellige ting i hverdagen som eks. home og beauty. Den er meget contentfokuseret, så annoncer der også giver brugbart indhold anbefales her.

Twitter/X

Twitter/X er også en mindre brugt platform i Danmark, primært brugt af mænd. Her vises annoncer også mellem tweets, og ligner dem til forveksling. (Vi anerkender ikke helt Twitters navneskifte).

Du kan se mere data om den demografiske fordeling på sociale medier i Danmark her (Danmarks Statistik, 2023).

Eksempel på valg af platform

Med vores smykkewebshop, giver det bedst mening at markedsføre os på disse platforme:

  • TikTok
  • Google Shopping
  • Instagram
  • Snapchat

Vi kunne sagtens bruge flere platforme som YouTube og Pinterest, men de ovenstående er de mest effektive til målgruppen.

Hvor skal man markedsføre sig B2B?

Som nævnt egner LinkedIn sig bedre til B2B-markedsføring, men når alt kommer til alt, så er alle beslutningstagere der kan finde på at købe dit produkt eller service også forbrugere. De er forbrugere der også browser Facebook i fritiden og får vist bannerreklamer rundt omkring på nettet. Så kan det stadig give mening at bruge disse kanaler til at markedsføre dig på med dit B2B budskab.

Eksempel på Instagram annonce

Alt hvad vi har fundet ud af indtil videre, munder ud i en annonce der kunne se sådan ud:

Digital marketing Eksempel pa opslag
  • Vi viser selvfølgelig de flotte smykker, viser kvalitet og hvor godt man ser ud med dem på.
  • Vi viser produktet på kvinder i målgruppen, for at forstærke det sociale aspekt – “der er også andre der går med det”, eller “jeg vil gerne være ligesom dem”.
  • Det er præsenteret smukt, og passer lige ind i et Instagram-feed. Det vil også gøre dem mere tilbøjelige til at følge os, da der kan være inspiration at hente i vores univers.
  • Vi inkluderer opfordringen “Shop den nu”, vores primære ønskede adfærd om at de gennemfører et køb.

Det var det!

Vi håber du er blevet klædt lidt bedre på til at takle din online markedsføring. Hvis det virker for overvældende, så start småt. I stedet for at sætte gang i annoncering på 4 forskellige platforme, så fokusér på én, med ét budskab. Så kan du altid bygge på løbende, og udvide og optimere hen ad vejen.

Hvis det stadig ikke spiller, og du har brug for en hånd, så kan du få fat i os her. Eller ved at skrive på hej@goodgoing.dk, så kan vi få en snak om hvor skoen trykker, og hvad der skal til for at I når i mål med det i ønsker.

Vi har lidt ekstra læsning forneden, hvor vi har samlet nogle af de spørgsmål vi oftest får omkring digital marketing.

FAQ

Hvad koster digital marketing?

Det behøver ikke at være dyrt at komme i gang. En (lidt brækket) tommelfingerregl er: Jo flere penge du bruger, jo større er effekten. Grunden til at man ikke altid kan stole på reglen er fordi det egentlig også afhænger af flere faktorer:

  • Konkurrenter – Jo flere konkurrenter der eksisterer, og jo flere penge de poster i deres digital marketing, jo mere bliver der kæmpet om annoncepladserne.
  • Markedets størrelse – Jo større markedet er, jo bedre mulighed er der også for at kunne købe billigere annoncering.
  • Opsætning og optimeringsniveau af annoncer – Annoncens indhold og effekt bliver nøje mål og vurderet af de forskellige platforme, så de bedre kan finde ud af hvem de skal vise annoncerne til, og hvornår de skal vises. Jo mere relevant, og jo bedre indhold en annonce har, jo mere bliver den set og interageret med, hvilket igen gør, at platformene vælger at vise den mere: Det er cirkulært.
  • Platformens skalerbarhed – Hvis du øger dit annoncebudget med 200% på en given platform, er der ikke nødvendigivs en 1:1 skalering af effekten. Det kan være at denne forøgelse kun får salget til at stige med 150%. På alle platfome er der en smertegrænse hvor afkastet aftager efter et givent punkt.
Related Posts

Brug for at snakke med en ekspert?

Efterlad dit navn og telefonnummer, så ringer vi dig op!